Min kjære har en finger

I Diktsamling legger jeg tekstene jeg ikke får plass til andre steder. Terskelen for å komme inn er lav. Det er mye som kan fungere som dikt, i den rette stemningen, og om det ikke går, er det alt sammen korte tekster, raske å lese. Første året postet jeg 52 stykker av sånne små eksperimenttekster, siden har det blitt 12 i året, én mandag hver måned. Det er samme tempo jeg har postet sonettene til Shakespeare, uten sammenligning for øvrig. Men det har ført til at jeg denne måneden når frem til mitt 154’de smådikt i samlingen. Det er en tekst jeg skrev i mars i år. Den kan ikke bære å bli nevnt i samme kommentartekst som Shakespeare, men tanken som ønsker å bli uttrykt kan bære sammenligning med det meste. Også dette diktet vil uttrykke hvor fantastisk det er å elske noen, og hvor uten sammenligning med alt annet den man elsker blir, for den elskende.

*

Min kjære har en finger
Og neglen på denne fingeren
Det er en slik detalj
Det er om den jeg skal
Der om den jeg skal skrive nå
Den beste gaven jeg kan få
Min kjære i alt hun består av
Og gledene jeg i det får av.

Nr. 154

ES2018

Legg igjen en kommentar