Gamle dikt: De forsvinner, det forsvinner, jeg

I januar 1999 skrev ikke unge, nylig 25 år gamle ES noe dikt. Og nå, 18 år senere, er en enda voksnere utgave av ham ikke så interessert i å spre fullt navn overalt. Derfor bare initialene. Diktet som skal postes i dag, er ikke så gjevt å være forfatteren bak, med trykk på såå. Det er skrevet i februar 1999, det første diktet skrevet den måneden, og det første diktet skrevet som 25-åring. Det er fredag 12., trolig sitter ennå unge, men en som føler seg begynnende gammel, ES, hjemme for seg selv, i hybelen i Hans tanks gt, rett nedfor realfagsbygget, i Bergen. I hvert fall er melodien Borrowed tune, av Neil Young, og alle som har hørt den vet at det er  ganske stakkarslig, gripende stakkarslig, sånn som det som ganske ung (og ganske gammel) går an å drukne seg i. Slik som dette diktet her.

*

De forsvinner, det forsvinner, jeg,

Skulle gitt hva som helst for et utseende,

i fjeset på meg selv

Jeg skulle gitt hva som helst for en mulighet,

for en sjanse, hva som helst.

Jeg skulle gitt hva som helst for hva som helst.

*

ES1999

Legg igjen en kommentar

