Til det nye året

Det nye året er fem dager. Her på vestlandet er det den første solskinnsdagen, klar, fin luft, og kuldegrader. Mitt lille barn og jeg tok ut i terrenget, og mens barnet lekte med og på isen, tenkte jeg ut et dikt å poste i dag.

Jeg tenkte også å ta med at de fleste diktene jeg poster av meg selv her på bloggen er ganske uhøytidelige. De skal ikke bli tatt i å prøve for hardt, går det så går det, om ikke, så er det ikke så farlig. Nye dikt er snart på vei. Særlig gjelder det de diktene jeg poster torsdager, som helt nye dikt. Som regel er de skrevet midt i farten, mens jeg sitter med innlegget jeg skal poste.

I fjor jobbet jeg imidlertid med systematisk med bloggen og med diktene jeg kommenterte. Jeg leste ikke bare enkeltdikt, men hele diktsamlinger, i noen tilfeller hele forfatterskap, og satte meg virkelig inn i hvordan de forskjellige poetene har skrevet til ulike tider. Jeg ser mange av dem har skrevet rim jeg liker når de bruker rim, og jeg har også oversatt og gjendiktet mange av disse diktene. Så jeg har gjort meg noen tanker over hvordan det skal gjøres, og jeg har gitt meg selv et rikere grunnlag å la meg inspisere fra.

Dermed er dagens dikt et dikt som prøver lite grann. Det er ikke skrevet rett frem, går det så går det. Jeg har tenkt litt. Jeg ble forstyrret, så jeg fikk riktignok verken tenkt eller skrevet det ferdig, men skal gjøre det i løpet av dagen, så det i sannhet blir et helt nytt – og fiks ferdig – dikt.

 

Til det nye året

Det er en glede å være til
Når solen står lavt i januar
Fuglene vrenger nebbet i smil
Luften er deilig skarp og klar

Slike dager liker jeg
Å ta på mine beste klær
Og bare gå ut og legge i vei
Kjenne hvor levende jeg er.

Midt i min verden renner en elv
Hviler landskapet i bukt og sving
Iskald av frosten men glad som meg selv
Med skog og fjell og mark omkring

Selv et gammelt rognetre blir pent
Når lyset står som nå på skrått
Naturen viser seg frem som fortjent
I all sin prakt i gnistrende blått

Da vil jeg bare opp til den høyeste topp
For derfra å komme med mitt kraftigste rop
Og ønske med all luft og glede samlet opp
Godt nytt år til alt i hop!

 

ES2017

 

 

Kommer…

 

Legg igjen en kommentar

