Bön ur öde tid, av Vilhelm Ekelund

Godt nytt år!

I år slår jeg til med å poste et svensk dikt første søndag i hver måned. Jeg begynner med dikteren vi har fulgt gjennom desember måned, Vilhelm Ekelund (1880 – 1949). Hans samling In Candidum inneholder mange flotte dikt, og kan leses i sin helhet på den utmerkede svenske litteraturbanken. Bön ur öde tid er diktet jeg plukket ut til å starte dette året. Det er en bønn, noe som passer til inngangen til et nytt år, og det inneholder tema og motiv karakteristiske for Ekelund. Han er lysdikteren, bruker ordet lys (ljus) og bruker gjenstander og objekter som gir lys, og det er også til det hellige lys (O heliga ljus) han retter sin bønn.

Jeg skriver ikke mer om det foreløpig, men går rett til ditket.

Bön ur öde tid

bön ur öde tid.
O heliga ljus, o
stjärnors kvällande glans,
gjut i mitt hjärta nytt lifvande,
förlösande strålens kraft!
Lyft, o lyft mig åter!
Se, jag förtvinar maktlös,
se, min själ har blifvit lik en
gul förvissnad ängd:
Ve mig! Ve
af sången öfvergifne.
Det svindlar mig att vara allena.

fra In Candidum (1905)

Kommentar til diktet

Jeg har ikke tid til å lage en godt gjennomarbeidet post, men kan ta noen stikkord kjapt. Nøkkelen ligger i siste linje, Det svindlar mig att vara allena, den eneste setningen som får full plass i en verselinje. Ellers er ikke bønnen særlig konkret, men den er ganske desperat, med jeg som förtvinar maktlös og en sjel som har blitt lik en gul förvissnad ängd. Det er et ganske fortvilt dikt, og ikke noen lystig bønn, ikke noen lys start på året, fra lysdikteren Ekelund.

På sikt regner jeg med det vil komme kommentarer til språket og en kort gloseliste for vanskelige ord, og ytterligere kommentarer til selve diktet.

Dette er også – tilfeldigvis – blogginnlegg nummer 1000! Det var fint å få startet det nye året med det!

Legg igjen en kommentar

