Gamle dikt: Jeg sitter her en søndagskveld og oppsummerer fakta

Oktober 1998 var rett og slett vanvittig for 25 år gamle E. Salen. Jeg vet det, jeg var ham. Og jeg skrev ned en rekke av de tingene som skjedde, og som jeg tenkte, og som jeg forsøkte å tenke. Jeg studerte pedagogikk, var i praksis på skolen godt i utkanten av Bergen, og jeg var svært aktiv i studentteateret og friteatergrupper på kvelder og ettermiddagene. Og jeg var forelsket i fillebiter. Eller det kan jeg kanskje ikke skrive rett ut, som jeg har gjort. Jeg fikk det ikke til for meg. Det var kolossalt med inntrykk, jeg leste enormt med bøker også, og var revet mellom den intense teaterverdenen og den vel ganske mye mer hverdagslige pedagogikken, og den pedagogiske praksisen. Det var liv jeg knapt lenger skjønner meg på, intenst er bare startordet, både i hva som skjedde, og i hva jeg skrev ned om det. Her er diktet jeg skrev fredag 30. oktober det året, som en oppsummering.

 

*

Jeg sitter her en fredagskveld og oppsummerer fakta

I dag i går i for i går (sic), tiden går visst kjapt, ja

Men den gjør ikke det

Du var et annet sted

Når jeg var der som kroppen er

(tankene går i hytt og vær)

Fakta er at som tiden passerer

Foregår det livet jeg lever

Og du tar ikke del i det

For du er et annet sted

Så enkelt kan et faktum være

Jeg innser dette og nekter å lære

*

ES1999

Legg igjen en kommentar

