Min datter (min datter)

Dette diktet var ganske vanskelig å få til, og det er ikke sikkert denne versjonen er den endelige. Jeg har gjort ganske mange forsøk på å beskrive datteren min, og hvordan hun går ut over alle grenser for meg, hvordan min kjærlighet til henne overgår enhver forelskelse og hvor ubeskrivelig skjønn jeg synes hun, og hva det betyr. Jeg ser henne, og kan ikke tro det, jeg våkner om natten og håper hun skal gjøre det også, jeg skynder meg hjem fra jobb, legger alt til side, tiden er ikke nok til å fylle hva jeg vil være med henne, ingenting strekker til, det er mer enn alt,

 

Min datter (min datter)

Min datter

er så skjønn

at det ikke lenger blir nødvendig med rim

at ordene ikke kommer noen vei

at lykken min ikke kjenner noen grenser

og at ingenting lenger er nok.

 

Jeg kan sitte på en trestol

og huske på henne

Ofte våkner jeg

om nettene

 

Min datter, min datter

Selv de ordene

er for store for meg

ikke til å tro

 

Men slik er det

jo.

*

Jeg ser henne for meg i hodet

Jeg kan ikke tro det.

Jeg ser henne jo

så ofte jeg vil

Mine ord strekker ikke til

Mitt liv er ikke nok

Hun er liv i kropp

 

Og så skjønn

Som ingen, ingen tanke

eller drøm.

 

Jeg kan ikke skrive det bedre enn dette

Men det er ikke i nærheten

Ikke i det hele tatt.

For å beskrive henne må jeg gjøre det enkelt

Min datter (min datter).

 

Nr. 8

 

Nr. 8

Legg igjen en kommentar

