En gang skal det gjelde meg

En merkelig samling ord skal jeg poste i dag. Det lå og slang i dokumentet jeg har kalt «Lyrikk under arbeid», et dokument jeg skrev i for noen år siden, da jeg ikke ville ha annet enn ferdige dikt i diktsamlingsdokumentene. Siden har jeg funnet det like greit å bare jobbe med diktene i det dokumentet det skal ende opp i, eller skrive på nettbrett, telefon, Google dokumenter eller andre litt spesielle steder, om stemningen er plutselig eller jeg av ulike grunner får det over meg. Diktet jeg poster i dag er fragment, antagelig hører det til flere ulike dikt jeg har prøvd på. Noen av dem har jeg kanskje til og med fått ferdig, og så er dette rester av setninger jeg ikke tok med. Hvem vet (når jeg ikke vet det!)?

Uansett, Diktsamling jeg poster fra på mandager er en uhøytidelig samling. Der poster jeg all slags, det er en slags bootlegseries, der er det bare å la det stå til. Kan dette diktet brukes til noe? Kan det leses til noe? Det er setninger og meninger som faller fra hverandre, som hører sammen. Jeg har sagt rett ut hvorfor, og at det ikke var forsøk på noe nytt kunstnerisk uttrykk, som det er endt opp med å bli.

 

En gang skal det gjelde meg

 

at der er det skjedd

der var jeg med

 

hvor alt var så godt

som det kanskje kunne bli

 

og tenker på den

den lykkelige tid

hvor er den

 

Til hvem skal jeg si til deg

til deg

til deg skal jeg dikte og være

skal jeg

 

Nr. 131

 

Legg igjen en kommentar

