Hun gråter (når jeg går)

Noe av det jeg finner mest forunderlig her i verden er at mitt skjønne barn som jeg elsker høyere enn alt, gråter når jeg går fra henne. Tårene hennes flommer over i hjertet mitt, lyden er ikke til å holde ut, enda jeg elsker den, og jeg kommer sent til jobb heller enn å forlate henne når hun gråter slik. Det er ikke til å forstå, for det er jo jeg som vil være med henne, jeg vil ha henne med meg alltid, men de praktiske ting i livet gjør at det verken er lurt eller mulig. Lille Irina skjønner ikke det, hun vil være med far, særlig når han reiser bort, for da pleier det jo skje noe morsomt, enten reiser vi til stranden, skogen eller fjellet, eller på besøk til noen, nye verdener åpner seg, hun vil så gjerne være med, og hun løper på de små beina sine, og forsøker å komme seg ut selv om hun er bare i strømpebuksen, om døren lukkes ser jeg det gråtende ansiktet og den lille hånden på vinduet ved siden av. Det er ikke til å holde ut, det er så rørende og gripende, jeg kan ikke forlate henne før hun har sluttet å gråte.

Dette dikt nummer 6 i Familielykke er jeg ikke sikker på har funnet sin endelige form. Det er noe jeg tenker mye på og som gjør sterkt inntrykk, så jeg hadde likt å få det skikkelig.

Hun gråter (jeg går)

Det er ingenting

jeg finner så rart

som at hun gråter

når jeg går

at hun vil ha meg

hos seg

når jeg

av hele mitt hjerte

kropp og sjel,

galaksen og universet

vil være med henne

alltid

så er det hun

som gråter

når jeg går

Og enda så mye

jeg tenker og føler

er dette et under

jeg ikke forstår.

Nr. 6

 

25. august gjorde jeg en rekke nye forsøk

 

Det sykeste

Mest uforståelige

Jeg vet

Er at hun gråter

Når jeg går.

 

*

Det

Sykeste, mest uforståelige

Jeg vet

Er at hun gråter

Når jeg

Går

*

 

Det sykeste, mest

Uforståelige

Jeg vet

Er at hun

Gråter

Når jeg

Går

*

Det sykeste, mest uforståelige

Jeg vet

Er at hun gråter

Når jeg går.

*

Jeg kan skrive det på alle mulige måter

Det er det sykeste, mest uforståelige

Jeg vet

At hun gråter

Når jeg går.

25. aug, 2016

 

Legg igjen en kommentar

