Kiev

Dette diktet er skrevet på flyet hjem fra Kiev, 6. april, 2015. Det blir postet i det vi igjen er i den ærverdige by som brer seg ut fra høydedragene langs Dnjepr, byen med de mange gamle kirker og enda flere nye betongblokker, den kontrast- og konfliktfylte, den vakre og stygge, tusen år gamle og tusen år rike, Kiev.

Kiev

Dette er et dikt til Kiev.
Den vakre by, det gode liv
Jerusalem i Europa
Byen alle vil ha

Jeg kan ikke rime når jeg skriver om den
Jeg kan ikke bry meg om rytmen.
Den suger meg inn
Jeg er Dnjepr
flyter
Med århundres historie
Russland, Ukraina
Europa, verden

Kirkespir og monument
Strekker seg mot himmelen
Som også betongblokkene og søppel
Gjør det

Det er en by med kontraster
By med liv
Kiev
Kiev.

 

Diktsamling, Nr. 127

ES2015

Legg igjen en kommentar

