Du er så skjønn (en melding)

Dette er et typisk diktsamlingsdikt og innleder bra diktsamlingsåret 2016. Det er forsøk på å skrive et dikt til min datter, hun gjør sånt enormt inntrykk på meg, og jeg skriver om henne og tenker på henne hele tiden. Fullt av setninger detter inn i hodet, fullt av sammenligninger, fullt av tanker. Og så blir noe av det satt sammen til ordentlige dikt, noe blir bruddstykker. Dermed blir det gjerne liggende igjen noen løse setninger i dokumentene jeg skriver i, noen av dem så artige at ikke vil forkaste dem. Så setter jeg dem sammen på et vis, tenker ut litt til for å binde dem sammen, og lar resultatet bli et dikt jeg plasserer i diktsamling.

Du er så skjønn er så til de grader et slikt dikt. Jeg har holdt på å skrive på iPaden, mens jeg var ute, og så var det denne tanken om at min datter er så skjønn at det blir fred i verden. Den har jeg prøvd å få til, og har fått til også, på mitt vis, i et annet dikt, i flere dikt, faktisk, men de første strofene i diktet jeg poster i dag lå også og slang, uferdige. Så la jeg til et par linjer til, og en avslutning – voila! Diktet er ferdig, du er så skjønn!

 

Du er så skjønn

Du er så skjønn
At det fra og med
Det øyeblikk
Du kom

Kom meldinger om

At det blir fred i verden.
Over hele verden kommer det
Meldinger
Om

At du er så skjønn

Du er så skjønn

ES2015

Diktsamling nr. 125

Legg igjen en kommentar

