Et lite stykke familielykke

I 2016 skal diktsamlingen jeg poster fra en fredag i måneden være Et lite stykke famlielykke. Det er en samling som blir skrevet underveis, gjennom året, og jeg skal forsøke å gi meg litt tid med den. Mange av diktene mine er jo rene ordgyterier, jeg slenger ut noen ord, og så er de ferdige. Av og til lykkes det ganske bra, men blant det som er greit finnes det mange, mange det er rart jeg viser frem. Både diktene og bloggen er en liten del av mitt liv. Men i starten av 2016 begynte jeg å jobbe litt mer, både med å lese og å skrive dikt, og å oppdatere og pusse opp bloggen. Jeg oppdaget alle samlingene som ligger ute på Nasjonalbiblioteket, har lest meg veldig opp, og sett hvor gode de virkelig gode diktene er. Men jeg har også sett det finnes dikt som er utgitt og blir beundret, men der jeg med min smak liker bedre mine egne. Mine dikt er også uttrykk for mitt liv, noe som alltid for meg har vært et poeng, et poeng jeg nok tror det ikke vil komme noe godt ut av å utdype.

Av samlingene mine liker jeg best de som er uttrykk for en spesiell livssitusasjon, Diktene til min avdøde far, selv om han aldri leste dikt og ikke brydde seg om dikt i det hele tatt, Diktene om en kvinne det aldri ble noe med, De som rett og slett sier ja! til livet, og diktene til Irina, vår første datter. De er også best, selvfølgelig, de jeg jobber litt med for å få riktig. Akkurat nå er jeg i pappapermisjon med barnet, og dermed tett på den familielykken jeg føler. Lesingen av dikt og hva folk sier gjør meg oppmerksom på at denne tiden som alle andre er forgjengelig, at den går fort, og man siden spør «hvor ble alle årene av»? Nå er jeg midt oppe i det, og vil forsøke å bevare det i ord, i dikt. Og jeg vil forsøke å gjøre det litt skikkelig. Dette er dikt nummer 1.

Det åpner også bloggen for i år. Postet på bursdagen min. Gratulerer med dagen, og godt, godt nytt år…

 

Et lite stykke familielykke

 

Et lite stykke

Familielykke.

 

Som vi lever nå

Og alltid vil lengte til

Etterpå

 

Her er mine ord som vil fange en tid

Som er den beste i livet

Og som så er forbi.

 

Et lite stykke

Familielykke.

 

Nr. 1

ES2016

Legg igjen en kommentar

