Om noe skjer

Dette er det siste av Irina-diktene, de jeg skrev til mitt førstefødte barn. Det tok litt lenger tid å skrive disse diktene enn jeg hadde tenkt. Mange av diktene skrevet til barnet er også plassert andre steder, de er spredt rikelig rundt på bloggen de siste to årene, og flere er på vei i årene som kommer. «Om noe skjer» er skrevet ferdig våren 2016, sikkert i mai, og avslutter samlingen «Dikt til Irina» som jeg postet gjennom 2015. I 2016 skal jeg fredager poste en beslektet samling: Familielykke. Også den vil bli skrevet delvis underveis, slik Irina-diktene ble. Det er disse tingene som opptar mine dager nå, langt sterkere i livet mitt, enn i diktene mine. Måtte det bare – vare, helst evig, amen…

 

Om noe skjer

 

Jeg er så glad i henne

hun er så over alle grenser

og enda mer

skjønn og vakker

Om noe skjer

skulle noen

Nei

Balder i barnekropp

En katt klorte henne opp

Jeg kan ikke skjønne det

Skulle noe skje

En slik herlighet

kan ikke være laget

for ikke å vare

i evighet

amen.

Nr. 12

ES2015-16

Legg igjen en kommentar

