Gamle dikt: Hvorfor blir stemmen min spak

Dette diktet handler om forelskelse. Og hvordan det er for unge, sjenerte menn og gutter, som så gjerne, så gjerne vil formidle sine følelser, men når hun står der foran deg og lever, så er det ikke alltid så lett. Nei, det er ikke alltid så lett. Dette vet jeg et og annet om, jeg var selv en slik sjenert ung mann og guttunge, og jeg led voldsomme kvaler under det. Jeg mestret jo ordene, jeg gjorde det, skrev dikt og andre tekster, også om dette temaet, fikk sagt klart og forståelig hva som var problemet, skjønte hva som måtte gjøres – men så var det altså det med at hun stod foran meg og levde. Det var noe ganske annet enn når jeg satt hjemme og tenkte på det, eller skrev dikt om det, som dette.

 

*

Hvorfor blir stemmen min spak

Slik at det jeg helst vil si

Det kommer ut så underlig rart

At det blir utydelig.

 

Hvorfor blir du stående da

Som om du helst vil høre

Det jeg sender ut så underlig rart

Og har med deg å gjøre

*

ES1997

Legg igjen en kommentar

