Hvis hun går

Kanskje, kanskje ikke var det i 2013 jeg hørte en del på Terje Tyslands egen klassiker: «Hvis du går», med en herlig fremføring av «Hvis du går…», nei, jeg sjekket teksten opp på nettet, det er «Hvis du drar/kan du dra dit din elskede bor/hvis du drar/kan du dra dit pepperen gror». Den sangen har alltid gjort et visst inntrykk på meg, helt fra jeg var liten. Jeg tror nok strengt tatt det var i 2015 jeg hentet sangen frem igjen, på en av strømmetjenestene jeg av og til har tilgang på, og jeg likte sangen og fremføringen og teksten så godt at jeg brukte den i en scenefremføring en gang. Og den gav meg godt humør når jeg hørte den på øret, eller jeg gikk og tenkte på den og teksten, mens jeg gikk og passet barnet vårt. Det må ha vært i 2015.

Diktet mitt, Hvis hun går, er imidlertid fra 2013, og plassert i den lille samlingen. Den er mye kortere enn Tyslands tekst, og har for så vidt lite med den å gjøre, annet enn at også jeg henter opp motivet «hvis hun går» og pepper, bare jeg gjør det på en litt annen måte. Diktet er ektefølt nok, selv om det helst er morsomt.

 

Hvis hun går

 

Hvis hun går

Er det bare pepper igjen av meg

Hvis hun går

Hvis hun går

Tar med seg alle de lekreste retter

Etterlater seg – bare pepper

Nr. 11

ES2013

Legg igjen en kommentar

