Mandag kveld, hos mor

Dette er et bruksdikt, et direktedikt, et dikt skrevet i stemningen det uttrykker, et dikt ikke ment for evigheten, men for øyeblikket. Det er et situasjonsdikt. Jeg beholder tittelen jeg først satte på det, det som ikke var noen tittel, bare stedet diktet ble skrevet, en mandag, hos mor, dagen før min kone og mitt lille barn skulle komme hjem.

Mandag kveld, hos mor

I morgen kommer de
I morgen kommer solen til å lyse sterkere
I morgen kommer blomstene til å svare fuglene
Når de synger
I morgen landet flyet
Og jeg står der
På flyplassen
De kommer
De kommer.

 

Nr. 123

ES2015

Legg igjen en kommentar

