Sonnet 115, av William Shakespeare

Foreløpig får jeg ikke gjort noe særlig med denne sonetten, og må poste den som den er.

 

Sonnet 115

Those lines that I before have writ do lie,
Even those that said I could not love you dearer:
Yet then my judgment knew no reason why
My most full flame should afterwards burn clearer.
But reckoning Time, whose million’d accidents
Creep in ‘twixt vows, and change decrees of kings,
Tan sacred beauty, blunt the sharp’st intents,
Divert strong minds to the course of altering things;
Alas! why, fearing of Time’s tyranny,
Might I not then say, ‘Now I love you best,’
When I was certain o’er incertainty,
Crowning the present, doubting of the rest?
Love is a babe, then might I not say so,
To give full growth to that which still doth grow?

Min oversettelse

De linjer jeg før har skrevet lyver
Også de som sier jeg ikke kunne elsket deg mer
Likevel visste min bedømmelse ingen grunn til
Min fulleste flamme skulle etterpå brenne klarere
Men Tidens regnskap, hvis millioner tilfeller
Kryper inn mellom besvergelser, og endrer kongers dekret
Solbrun hellig skjønnhet, sløver de skarpeste intensjoner
Deler sterke hjertner i det å ha skifte på tingene
Akk, hvorfor denne frykten for Tidens tyranni
Kan jeg ikke da si «Nå elsker jeg deg best»
Da jeg var sikker over usikkerhet
Kroner nåtiden, tviler på resten
Kjærligheten er en babe, kan jeg ikke si så
Å gi full vekst til hva som ennå ikke gror.

Kommentar til språket og oversettelsen

Ikke gjort ferdig. Inneholder feil.

Gloser

Jeg har stort sett brukt Freedictionary på nett.

reckoning 1. beregning, regnskap 2. oppgjør

blunt sløve

Kommentar til sonetten

Forhåpentligvis på vei…

Legg igjen en kommentar

