Så sitter livet der og smiler til meg

Så er det sannelig blitt januar 2015. Det vil si, her jeg sitter og skriver er det juni 2016, og i det diktet blir tilbakepostet er det kanskje allerede juli (det er august), men sånn er tingene arrangert her på bloggen. Jeg poster ikke flere enn ett dikt per dag, og jeg poster til de dagene diktet hører hjemme, selv om jeg er veldig på etterskudd. En torsdag i måneden skal jeg poste det jeg kaller «spesielle dikt», som oftest Helt nye dikt, eller den nye kategorien Nye gamle dikt. Disse nye gamle diktene er skrevet som jeg skrev dem på 90-tallet, men faktisk skrevet etter jeg begynte å skrive dikt på ny og i word fra 2003. De aller fleste av disse nye gamle diktene er skrevet i 2013, i august, mens kona var igjen i Kiev og jeg var i Norge for å jobbe. Dette nye, gamle diktet bruker så mange triks og virkemidler at det knapt kan kalles nytt gammelt, det er en håndtering av rytmen og tøysing med tegnsetting jeg ikke ante eksisterte og aldri tenkte på den gang, men som jeg nå vet er sånn man gjør det når man skriver dikt for tiden. Profesjonelle poeter gjør det mer raffinert og mer høytidelig enn jeg, riktignok, for meg er det en lek. Bortsett fra innholdet. Innholdet er ikke en lek.

*

Så sitter livet der og smiler til meg

Trodde du virkelig tingene skulle gå din vei.

Trodde du virkelig hun skulle smile

Og la lykken og kjærligheten sammen kile

deg. Punktum.

Sett sånn.

Det ble ikke helt sånn du hadde sett for deg

Livet går en vei, lykken går sin vei.

*

ES2013

Legg igjen en kommentar

