I dag skal vi være glade

Et kort og greit dikt åpner bloggen og året for 2015. Riktignok er det tilbakepostet fra 2016, bloggen lå stort sett brakk gjennom 2015, men blir altså puslet sammen siden. Og jeg tenkte dette korte og greie diktet kunne fungere som en start. Det er jo mulig å bytte ut «dag» med «år» for eksempel, «i år skal vi være glade», og få en annen betydning, enda mer optimistisk enn diktet gir seg ut for å være. Kanskje skulle man hatt et mer tankefullt dikt til å begynne med, men det blir det altså ikke, det blir i stedet å slå fast noe ganske kategorisk. Det korte og greie diktet finnes i to versjoner, og jeg poster – i et nikk til gleden – begge to. Jeg liker best den første.

 

I dag skal vi være glade

Jeg vet det var en som sa det.

I dag skal vi være glade.

 

Alternativ versjon:

Jeg vet det var en som sa det.

I dag skal vi alle sammen

Være glade.

 

Nr. 32

ES2013

Legg igjen en kommentar

