Alene ut på livets vei

Dagens nye, gamle dikt, lagt til desember 2014, men postet fra sommeren 2016, låner litt fra Tor Jonssons dikt «Til ein namnlaus», der det står

Men kjem du’kje nær meg

takkar eg henne

du gav meg for det eg

skal brenne og brenne.

Det vil overraske meg om dette diktet forblir upostet på bloggen, så godt som jeg liker det, og så godt jeg liker forfatteren, men dikt skrevet etter andre verdenskrig har litt smalere nåløye for å komme seg inn på bloggen, siden jeg gjerne vil respektere copyrighten. Nå har jeg postet en del andre dikt fra denne perioden, og helt opp til vår og bloggens levetid, og hittil sluppet godt unna med det, så jeg kan nok komme til å poste flere dikt av Tor Jonsson også, og med det forhåpentligvis bidra lite grann til at hans poesi får leve videre.

Anyway, dette handler ikke om Tor Jonsson, dette handler om meg selv, sett fra nåtidens tindrende perspektiv, der alt jeg har gjort før er små skritt på veien, og alle tanker og følelser jeg har hatt er borte eller virkningsløse. 2013 er ikke så lenge siden, men det var likevel et annet liv, før vår førstefødte kom til verden, og før skifte av kledning og oppussing av fasaden på huset virkelig tok av. Diktet er skrevet mandag 12. august, som det siste i en lang rekke dikt, denne dagen, mens jeg var i Norge for å jobbe, kona var igjen i Kiev, og det var så mange ting, så veldig mange ting. Det er et monumentalt nytt, gammelt dikt, med åtte linjer i stedet for seks, og med en start helt i stil med sånn sånne gamle dikt skal være, alene ut på livets vei/alene i skog og fjell og vidde har du meg

*

Alene ut på livets vei

Alene i skog og fjell og vidde har du meg

Så hender det da, noen vil være med

Det kan jo være koselig det

Men etter en stund er alt på det rene

På livets vei vandrer jeg atter alene

Og tenker og tenker og tenker på henne

På hun som jeg gikk med, og ikke kan glemme

*

ES2013

Legg igjen en kommentar

