Bilde fra Vladivostok

Diktsamlingen Lyrikk11 ble aldri skrevet ordentlig ferdig, den fadet bare ut. Så de siste diktene der, er bare så som så. Dette er et dikt om et bilde fra Vladivostok, der jeg var i 2008, fotograferte meg selv, og med det la igjen et minne om den jeg var til den jeg er, og den jeg vil bli. I 2011 skrev jeg om det, tre år senere, og i et så forandret liv. Tanken om det er det ikke noe tull med, diktet kunne absolutt vært bedre.

I håp om forbedring kuttet jeg de to siste linjene. Starten er ikke så verst, ideen ikke heller, men sluttførelsen, den er der ikke.

Bilde fra Vladivostok

På et bilde fra Vladivostok er jeg ung og pen

Jeg har reist Russland på langs og gjort mitt liv

til et eventyr

i pene klær

Man kan se på bildet hvor pen jeg er.

 

Sånn gikk mange år

Og altfor mange år

Det er av og til direkte fælt

som tiden går.

 

I kveld sitter jeg i stuen, i mitt hjem

Gaupeveien 5

Mine kone ligger i sengen,

Jeg henter bildene frem.

 

På ett av dem, er jeg ung i Vladivostok

Nr. 12

ES2011

Legg igjen en kommentar

