Gamle dikt: Du stakk kniven i meg, vred den rundt…

Å, det er godt å sitte her i ettertid, godt og vel 40 år gammel, og lese de bitre og sinte og søte og snille diktene jeg skrev da jeg var 22, og alt var uhyre mye mer viktigere enn de er nå (mer viktigere, man må ha med begge deler, når man er 22, og det er så viktig det er). Jeg er ikke lenger helt sikker hvem jeg sikter til i dette diktet, men jeg er helt sikker på at det er noen meget konkret, at jeg ønsket henne i 1996, og fikk henne aldri.

Du stakk kniven i meg, vred den rundt

Angrep kroppen, rev den sundt

Du er så, åh, du torturerer

Inn i vanvidd, gratulerer

Vær så snill å gi meg fred

Eller bedre, ikke det.

ES1996

Legg igjen en kommentar

