Snakk ikke til meg om glede i kveld…

De nygamle diktene mine liker jeg så godt at jeg sikkert kommer til å poste dem alle, etter hvert. Torsdagene – dagen med det rare i, her på bloggen – er jo en dag som har vært spesielt forsømt de periodene jeg forsømmer det meste her på bloggen. Så det er bare å tilbakeposte til jeg er oppdatert igjen, og det vil jeg gjøre med disse nygamle diktene mine, skrevet etter 2003, hvor jeg begynte å skrive dikt organisert og i worddokument (etter å ha fått et oppdrag fra komponisten Jan Erik Mikalesen, den gang student ved Griegakademiet, han ville lage en sangsyklus, jeg laget tekstene i en merkelig blanding av tysk lieder-tradisjon, litt rock og populærmusikk og min egen måte å skrive på, en fin syklus postet her på bloggen), men på samme måte som jeg skrev mine dikt før det. De er naivistiske, veldig enkle, frie i rytmen, alltid med rim, og veldig direkte til akkurat den følelsen og stemningen jeg var i da diktet ble skrevet. Dagens dikt er spesielt likt med sånn det pleide å være, sjekk bare kategorien «Gamle dikt». Der er det tjukt av dikt som ligner på dette.

For virkelig å få det til å se ut som orignaldiktene poster jeg dem i samme farge som den blå tusjpennen jeg pleide å bruke, og med rød stjerne over og under, slik jeg tegnet dem i glansperioden.

*

Snakk ikke til meg om glede i kveld

Jeg får det ikke til, likevel

Visst har det også vært deilig å leve

Jeg har hatt mine stunder, mer kan jeg ikke kreve

Så snakket om glede er ikke for meg.

Det er mot andre steder jeg er på vei.

*

ES2013

Legg igjen en kommentar

