Hvisken, den stilleste pust (Шепот, робкое дыханье), av Afanasij Fet

Det er desember 2016, og jeg poster tilbake noen poster for å tette igjen hull i år jeg ikke oppdaterte bloggen så flittig. Året 2014 skulle jeg vie til russiske dikt, men det var så mye annet som skjedde, at det ble ikke mange dikt postet. Jeg bøter på det nå. I dag er det et dikt av Afanasij Afanasevitsj Fet (1820 – 1892). Han har jeg ikke postet siden første året, april 2009, da jeg postet Jeg har kommet til deg med en hilsen, et veldig fint vårdikt. Så det er kanskje litt rart at det bare har blitt med det. Men det er trangt om plassen. De fleste årene poster jeg bare tre russere, og to av dem pleier vanligvis være de to store, Pusjkin og Lermontov. Nå som jeg spanderer et helt år på russere, kommer de frem igjen, også Fet.

Jeg har tradisjonen tro ikke tid til å gjøre det skikkelig, nå ved første posting. Så det rekker med selve diktet, og en hastig gjort oversettelse, uten ordliste.

Шепот, робкое дыханье

Шепот, робкое дыханье.
Трели соловья,
Серебро и колыханье
Сонного ручья.

Свет ночной, ночные тени,
Тени без конца,
Ряд волшебных изменений
Милого лица,

В дымных тучках пурпур розы,
Отблеск янтаря,
И лобзания, и слезы,
И заря, заря!..

1850

Hvisken, den stilleste pust

Hvisken, den stilleste pust.
Klangen til en nattergal,
Sølv og klukking
Av en søvnig bekk.

Nattlig lys, nattlige skygger,
Skygger uten ende,
En rad trolldomsaktige forandringer
Til det søte ansikt,

I de duse skyer purpur roser,
Glimter rav,
Og kyss, og tårer,
Og daggry, daggry!..

1850

Kommentar til språket og oversettelsen

Den er gjort i en fart, og inneholder sannsynligvis noen feil. Jeg må se på det med ordliste, for å få det skikkelig. Før jeg får gjort det, blir det bare cirka.

Kommentar til diktet

Også kommentaren til diktet blir foreløpig kort, og ufullstendig. Det er som vanlig hos Fet veldig enkelt, og derfor også veldig lett å like. Med enkle ord får han frem stor mening. Det er ganske flott.

Legg igjen en kommentar

