Aftenstemning

Mars 1993, siste året på videregående, lærte jeg å spille gitar. Det vil si, jeg lærte de enkleste grepene, prinsippene. Som alle nybegynnere var barre-grep ennå et stykke frem, og prinsippene bak akkordene og harmonilære kunne jeg ingenting om, kanskje med et minimalt unntak fra et lynkurs gitt av min søster, som kan litt. Straks laget jeg imidlertid en sang, som ble riktig så søt. Nå er det på tide å poste den, som torsdagsoverraskelsen mai 2014. Denne poster jeg helt som det ligger i worddokumentet med samme navn. Kanskje bør jeg også ta med at det ekstra til slutt er lagt til i den første studietiden i Bergen, det bryter litt med det første, som er fullt av uskyld, og riktig søtt!

Aftenstemning

Originalen har bare å slå en gang for hver akkord. Farvelegging lønner seg dog. Dette er mollsang.

 

Dm

Jeg sitter for meg selv

Am

En dag er slutt og det er kveld,

Dm

Feilet på livets gåte,

Am

Jeg har lyst å gråte

 

E

Men det er for seint for meg

G

Gleden har reist sin vei

Em

Tror jeg…

 

Jeg går ut og ser

Ei skinner solen mer

Å, jeg vil så gjerne,

Se en liten stjerne.

 

Ref.

Mellomspill (Variasjoner rundt Dm Am).

 

Jeg følger livets gang

Veien er tung og lang,

Det er så vanskelig

Å lage det trivelig

 

Ref. x2

 

 

Sangen kan også avsluttes med følgende spilt med versakkorder:

 

Jeg går ut igjen,

Hvor er solen hen?

Har den og gått sin vei?

Svar da, hva med meg..?

 

Refreng akkorder over:

…-i – i – i

 

Kanskje et refreng uten sang, og avslutning med

 

Em

Hva med meg?

Hva med meg?

Hva med meg?

 

Fade…

ES1993

 

Legg igjen en kommentar

