Tidligere var mitt liv og jeg fylt av begjær

Jeg var litt i tvil hva jeg skal kalle kategorien dette diktet hører hjemme i. Det er i den stilen jeg pleide å skrive på 90-tallet, det som her kalles «Gamle dikt», der det å skrive dikt ble en slags form for dagbok. Det var veldig direkte sånn jeg hadde det, hva jeg tenkte på, musikken jeg hørte, å lese dem er å lese historien om mitt liv. I 2013 tok jeg opp å skrive sånne dikt igjen, i den samme blå fargen, og med rød stjerne over og under. Det er enkle, uhøytidelige dikt, gjerne på seks linjer, og uten å være så altfor nøye på rytmen. Rimene, derimot, skal være i to og to linjer. Jeg er ikke helt sikker på om meningen her er at det skal være et eller to dikt, de ser jo ut til å høre litt sammen, enda sekslinjersdiktene mine aldri hadde flere strofer, eller noe sånt. 6 linjer, var nok.  Det ser det ut til å være nå også, at det er to dikt, skrevet rett etter hverandre. Slik poster jeg dem.

 

 

*

Tidligere var mitt liv og jeg fylt av begjær

Jeg var intens med tanken hvor mulig alt er

Alt jeg tenkte og gjorde, det hadde betydning

Nå er det ikke så viktig, det er en ny ting.

Nå kan dagene og livet, gå som det vil

Mitt bidrag gir lite fra eller til.

*** *** ***

Nå har jeg en dame jeg kaller min kone,

I dette er livet mitt forandret noe

Tidligere representerte damer alltid en drøm

Som jeg i tankene malte idealistisk og skjønn

Nå har jeg fått denne drømmen her sann

Og de idealistiske tanker er forandret lite grann.

*

ES2013

Legg igjen en kommentar

