Enkelt

Dikt nummer tre i samlingen «Lyrikk11» er et enkelt dikt. Jeg liker sånne enkle dikt, det minner meg om hvordan den store svenske poeten, Gunnar Ekelöf – helt uten sammenligning for øvrig – elsker sånn enkle veier, i diktet En verklighet (drömd). Verden og livet er komplisert, man skal ikke gjøre det verre. Man skal heller ikke snakke for mye om dikt, i hvert fall ikke ens egne. Man skal heller bare vise dem frem. Helt enkelt.

Enkelt

Jeg står og ser

Jeg står og ser

Jeg står og ser

Noen må skrive det enkelt.

 

Jeg lever et liv

Kunne jeg skrive det ned

Og se på det

Og se på det

 

Jeg prøver å skrive det enkelt.

Men det er ikke så enkelt

Å se på det

og skrive det ned.

 

Nr 3

ES2011

Vei, Byfjellet

Legg igjen en kommentar

