Jul i fremmed land

Denne julen er jeg for første gang i utlandet. Og det er jeg i Kiev, i Ukraina, et land som ikke feirer jul som oss. De har den ikke en gang på samme dag. Den ortodokse kirke følger den julianske kalender, og får julen – 24 desember – på det som for oss er 6 januar. Da har jeg reist hjem igjen. Så det blir et år helt uten jul i år. Om det skriver jeg et dikt.

Jul uten jul

Så sier sangen
At engler daler ned i skjul
Det er jul
Det er jul
Det er jul

Og utenfor vinduet er trafikk
Ikke et julelys er tent
Omtrent
Fred på jord og fryd på jord
Ser ikke ut til å virke helt
Der disse folkene bor

De ser ut til å klare seg uten jul
De ser ikke ut til å bry seg
Om at englene daler ned i skjul
De ser ut til å ha en annen sang
Som om det var god jul
En annen gang.

Jeg drikker mitt glass til bunns
Det er god jul
I fremmed land.

ES2013

DSC_0359

Legg igjen en kommentar

