Oktoberdikt

Det er oktober, høstferie og fint vær. Dagen er tilbrakt på terrassen, i kortbukse, som var det sommer.
Å velge seg april er enkelt, mai er den skjønne milde som kommer, det er å velge seg en av høstmånedene som teller. Jeg har allerede skrevet et Septemberdikt og – et veldig kort – desemberdikt. Jeg har snev av synestesi, og oktober er som april for meg en blå måned (april er mørkere blå, oktober lysere). Her er oktoberdiktet.

Oktoberdikt

Det er en glede å være til

Naturen er full av smil

Jorden snurrer rundt og rundt

og tipper over

mot oktober

Dagene og nettene

er omtrent like lange

Og bladene og regnbuen

har omtrent samme farge

Det er sol og regn

om hverandre.

Jeg har laget meg en kopp te

Jeg har så lyst til å være med

I alt hva naturen steller i stand

Det er oktober over det ganske land

Og naturen smiler seg i søvn

Snart hviler alt som før var grønt

Og sommeren går over

i oktober

Det er deilig å være til

Smil!

ES2013

Bildet er tatt oktober, 2011, med FujiFinepix100.

Bildet er tatt oktober, 2011, med FujiFinepix100.

Legg igjen en kommentar

