Magne Mjelle

Et veldig spesielt dikt blir postet i dag, det vil si, det blir ikke postet i dag en gang, det blir tilbakepostet fra 24. september, 2015. Sånn må det bli, jeg forsøker å lappe sammen gamle hull, nå og da, her på bloggen.

Anyway, torsdager er dagen for spesielle dikt og overraskelser og pussiske innfall. Her er et ganske pussig innfall, en sang jeg skrev, i år 2000, eller fra 1998 til 2000. Gjennom hele 90-tallet skrev jeg enkle sanger for gitar, og spilte dem selv. Magne Mjelle er — ja, sånne sangtekster ser ganske enkle ut å skrive, det er jo typiske ting, typiske triks. Jeg hadde for lengst lest boken «Tekstforfatteren», av Hans Rotmo, jeg følte jeg hadde lært av de riktige artistene, men hvordan puste liv inn i sånne karakterer som man finner, som han her Magne Mjelle?

Det er slett ikke lett. Jeg klarer det ikke. Men i noen deler av teksten er det fint, og noen av feilene er ikke bare pinlige, noe er litt søtt. Velbekomme, for de som finner frem til posten.

 

For de som er interessert i akkordene, så er de: Dm                   C  Bb                       C, om og om igjen, typisk meg.

I de spesielle delen, som «og der traff han sin første kjærlighet», er det: F                   C   G                       F               C, så der skifter det litt.

 

Magne Mjelle

(1998 – 2000 ble denne laget)

 

 

Nå skal jeg fortelle om Magne Mjelle,

Som ikke eide forutsetninger, ikke lyktes heller.

Historien begynner med at Magne ble student

Han reiste bort fra mor og far med tog og var så spent.

 

Det første halve året var faget matematikk

3,4 var karakteren Magne fikk.

Han ble frarådet å gå videre med det,

Så Magne skiftet til historie

 

 

Og der traff han sin første kjærlighet

Ei søt studine fra historisk fakultet

Magne var sikker, det var henne, det var Hun

Hva kan det komme av at han rotet seg bort i Gunn?

 

 

Det var et uhell, i følge Magne selv.

Han ba om unnskyldning, ble dumpet likevel.

Og da Magne ville finne ut av det med Gunn

Da var hun ferdig med ham, og i gang med neste hun.

 

Magne ble fortvilet, gikk og grublet og ble syk.

Det påvirket karakterene, som endte opp i stryk.

Magne lo litt av det her, gikk ut og drakk seg full

Og kastet glass i veggene, for alt er bare tull.

 

Hjemme spurte mor og far: Hvordan har det gått?

Magne falt for fristelsen og sa han hadde stått?

Men hvordan går det, med kjærligheten da?

Magne svarte tappert at det gikk ganske bra.

 

Ja, der måtte Magne lyve litt for mor

Det gikk ikke som han ønsket seg, så da løy han noen ord.

Magne var sikker, dette her var siste gang

Hva kan det komme av, at det ikke hjalp, det grann

 

Han ville ikke gi opp, ville prøve seg igjen

Det var litt vanskelig å ta fatt, rett etter ferien.

Og så fikk han vite hun han likte, likte ham

Men nå var det altfor sent, gikk slettes ikke an.

 

Det får være som det vil, eksamen teller mest

Magne prioriterte strengt, han gikk ikke på fest

Det gjorde imidlertid, hurra-gutten! Jon

Men Jon besto og ikke han, Magne leste feil revolusjon

 

Jeg forteller, om Magne Mjelle

Som ikke eier forutsetninger, ikke lykkes heller

Han ville ikke gi opp, ville prøve seg igjen

Men lånekassen hindret ham, ikke mer stipend

 

Magne drakk seg full og kastet vegger rundt omkring

Han kastet glass og dører óg, for det gjør ingenting

Magne var sikker, på at nå var livet slutt

Men der tok han feil igjen, man er nødt til å holde ut

 

Magne måtte skaffe seg en fillejobb på si

For å kunne leve av sin egen økonomi

Og han måtte melde seg i enda et fag,

For å slippe unna sitt forrige nederlag

 

Alt det der var selvsagt alt var for mye på en gang

Og kjærlighetsproblemet hang fortsatt der og slang

Finito studioto, tenkte Magne for seg selv.

Jeg ville ikke gi opp, nå gir jeg opp likevel.

 

Jeg har nå fortalt deg om Magne Mjelle

Som ikke eide forutsetninger, og ikke lyktes heller

Fra unvisersitetet til en matvarebutikk

Det er ganske greit fortalt den veien Magne gikk.

 

Det er ikke mer å si, om Magne Mjelle

Han eide ikke forutsetninger, lyktes ikke heller

Fra universitetet til en matvarebutikk

Med studielån på veien, det var det, det var alt, Magne fikk.

ES2000

Slutt på Em

 

Jeg legger ved et bilde av meg selv fra den tiden, som en slags Magne Mjelle (bare at jeg både eide forutsetninger, og lyktes)

Jeg står og tenker

 

Legg igjen en kommentar

