Dagen før avreise

I morgen avsluttes en lang og god ferie. Jeg reiser hjem. Eventyret av noen feriedager, der jeg spiser godt og gjør omtrent som jeg vil hele dagen, skal skiftes ut med dagene hjemme. Jeg ønsker at tiden skal gå langsomt frem til avreisen, slik at jeg får tid til å nyte også tiden som er igjen lenge og vel.

Dagen før avreise

Sakte åpner jeg en øl
All bevegelse er for rask for meg.
Jeg sitter stille.
Jeg ser på trærne.
Balkongen er for rask for meg.
Jeg trenger et saktere ord.
Jeg trenger alt som går langsomt.
Jeg trenger en tid som står stille
Og flyet som går i morgen
Det er så lenge til
Som alt når alt stopper opp.

Og jeg sitter der,
i evighet
med en øl
på balkongen.

Flyet går i morgen
Flyet går i morgen
Suser sakte mellom trærne.

ES2013

Legg igjen en kommentar

