Sonett 82, av Francesco Petrarca – Io non fu d’ amar voi lassato unquanco

Jeg prøver meg igjen med å poste en sonetto av den italienske renessansedikteren Francesco Petrarca, selv om forrige gang jeg prøvde, så resulterte det i den sinteste kommentaren jeg har fått her på bloggen. Italiensk er ikke mitt sterkeste språk, og min livssituasjon hindrer meg i å holde det lille jeg kan ved like annet enn med det sporadiske arbeidet med bloggene mine.

Sonetto 82

     Io non fu’ d’amar voi lassato unquanco

madonna, né sarò mentre ch’io viva;

ma d’odiar me medesmo giunto a riva,

e del continuo lagrimar so’ stanco;

      e voglio anzi un sepolcro bello e bianco,

che ’l vostro nome a mio danno si scriva

in alcun marmo, ove di spirto priva

sia la mia carne, che po’ star seco anco.

      Però, s’un cor pien d’amorosa fede

può contentarve, senza farne strazio,

piacciavi omai di questo aver mercede.

      Se ’n altro modo cerca d’esser sazio,

vostro sdegno erra; e non fia quel che crede;

di che Amor e me stesso assai ringrazio.

Min oversettelse

Jeg var aldri trøtt av å elske deg

madonna, jeg skal aldri bli det mens jeg lever;

men å hate meg selv ma d’odiar me medesmo giunto a riva,

e del continuo lagrimar so’ stanco;

      e voglio anzi un sepolcro bello e bianco,

che ’l vostro nome a mio danno si scriva

in alcun marmo, ove di spirto priva

sia la mia carne, che po’ star seco anco.

      Però, s’un cor pien d’amorosa fede

può contentarve, senza farne strazio,

piacciavi omai di questo aver mercede.

      Se ’n altro modo cerca d’esser sazio,

vostro sdegno erra; e non fia quel che crede;

di che Amor e me stesso assai ringrazio.

Kommentar til oversettelsen

Unquanco betyr

Odiare er «å hate».

.

Komentar til sonetten

Kommer…

Legg igjen en kommentar

