Livet er mer enn jeg klarer

Et lite uhøytidelig dikt fra diktsamlingen i dag. Det er en hilsen til et gammelt rim jeg gjerne brukte (her, for eksempel), at erfarer rimer på klarer, og at det blir en sånn fin ungdommelig tristhet over vendinger av typen «jeg ikke klarer», «mer enn jeg klarer», og andre som handler om ikke å få det helt til. Slik det gjerne er i ungdommen, og resten av livet. Så prøvde jeg å skrive litt på det i 2011 en gang, greide det ikke helt og la det bort, men hentet det frem igjen nå for å gjøre det ferdig på et vis, og legge det ut i diktsamlingen. Ufullstendige og ikke helt vellykkede dikt er ikke alltid noe å legge bort, det er som livet selv. Det er mer enn man klarer.

Livet er mer enn jeg klarer

 

Hvor gammel blir jeg før jeg erfarer

at livet er mer enn jeg klarer

Skrev jeg

Jeg var 18 år.

Tiden går

Og jeg forstår

At det er så mye å være

Det er så mye å lære

Det er alt sammen mer enn jeg klarer

Jeg erfarer, og erfarer.

 

Nr. 90

ES2011-13

Legg igjen en kommentar

