Valentinsdikt

Det er Valentinsdag i dag, en dag til minne om helgenen St. Valentin. At akkurat denne helgensdagen blir minnet så veldig i forhold til alle de andre, skyldes nok mer at Valentin er blitt helgen for kjærlighet og giftermål, blant annet, enn at han selv var så romantisk eller gjorde så store bragder. Valentin var prest, og levde nok antagelig i sølibat. Det er noen løse kilder som mener han hjalp forfulgte kristne til å gifte seg under regimet til keiser Claudius, men det kan fort hende at dette er lagt til senere for å få til en helgen for nettopp kjærligheten og ekteskapet. Den kristne tradisjonen har ikke så mange historier om kjærlighet mellom mann og kvinne. Det er kjærligheten til Gud som er det viktige, og ekteskapet er til for å føre generasjonene videre. Man skal lete godt for å finne kristne historier og legender der kjærligheten er det viktige for å binde ekteskapet sammen, og der en mann eller kvinne må utføre store bragder for å få nettopp den partner man vil ha. I det nye testamentet er det enda mindre om kjærlighet og ekteskap enn i det gamle, det vil si, det er mye om kjærligheten, men det er til menneskeheten som helhet, og ikke en enkelt mann eller kvinne. Mange av de store skikkelsene i kristendommen, som Jesus og Paulus, levde i sølibat. Sølibatet ble også et ideal, for å ha flest mulig av tankene og oppmerksomheten rettet mot Gud.

Uansett, St. Valentin døde som martyr 14. Februar rundt 270 etter Kristus. Det er godt trolig det eksisterte en slik Valentin som døde denne dagen, for graven hans er funnet. Historiene om ham er vanskelig å uttale seg om, siden det ikke nettopp er øyevitneskildringer det dreier seg om. Hvem kan vite om han egentlig prøvde å omvende keise Claudius, som legenden vil ha det til? Og hvor kom det fra at han fikk fengselsbetjentens datter til å se igjen? Det er den eneste antydning til kontakt mellom Valentin og ei jente i hele det sparsomme kildemateriale. Rett før han skulle dø, skrev Valentin visstnok et brev til henne, og det underskrev han med «Fra din Valentin». Derav hele tradisjonen med Valentinskort og Valentinsgaver og Valentinskjærlighetserklæringer. Om han overhodet skrev noe, måtte det ha vært noe om å være trofast mot Gud og legge alle sine håp i ham.

Det er jo noe å tenke på. Dagen er godt revet bort fra opphavet til den. Vi minnes en mann for noe helt annet enn det han stod for.

Men et kjærlighetsdikt til sin elskede kan man uansett skrive. Og man kan godt bruke Valentin, siden det i dag betyr noe annet enn det burde, og blir assosiert med den romantiske, altoppslukende kjærligheten så mange av oss lengter etter.

Min Valentin

Min Valentin leser ikke bøker.
Hun ligger i sengen ved siden av meg.
Der ligger også all visdom jeg søker.
For som jeg sier til henne,
Det finnes fakta, kan hende,
Men lykken den finnes i deg.

Min Valentin bryr seg ikke om diktene jeg skriver.
Kjærligheten er ikke ord.
Snakk ikke til meg om den.
Men kom heller til meg,
så skal jeg ta meg av deg,
Og vise deg hvor den er hen.

ES2012

Legg igjen en kommentar

