Gamle dikt: Så mange historier om kvinner og meg

Det er noe eget når man gjennom sitt liv har lagt igjen mange spor i form av tekster man har skrevet. Jeg har skrevet og snakket og spilt inn på lydbånd og registrert siden jeg lærte å tenke. Fra jeg var 17 og gikk på videregående har jeg jevnlig skrevet dikt. De første er de aller mest definitive. Aldri blir sjanser så brukt og oppbrukt som de ble den gang, den gang man var 20 år, og det meste var kritisk viktig. Særlig når det kommer til kvinner, gikk det galt der, gikk det galt for alltid. Og for meg gikk det galt, igjen og igjen og igjen, alltid for alltid, og alltid grundig dokumentert i klønet glødende dikt. Allerede 20 år gammel, desember 1994, kunne jeg skrive et ettertenksomt dikt som dette.

Så mange historier om kvinner og meg

Kommer et veikryss, går jeg alltid feil vei

Og for hvert slikt et valg som ikke går bra

Blir det en historie mindre å ta

Jeg vil ikke, vil ikke la fler gå til spille

Her er et veikryss – jeg tror jeg står stille.

ES1994

Legg igjen en kommentar

