Et dikt om snø

I dag har det vært en spesiell dag i Rogaland. Det har falt mer snø på en natt enn det pleier å gjøre en vinter. Den ligger tykk overalt. På veiene rekker ikke brøytemannskapene børste få bort den gamle snøen, før den nye snøen er der. Og fuglene flyr tappert omkring.

Det er allerede laget mange poetiske setninger om snø og sne, to ord for samme tingen, eller to skrivemåter for samme ord.

Før var det morsomt med sne

Intet er stille som sne

Snøen har magiske og poetiske egenskaper. Det er sånt et vakkert ord, og det dekker alt i hvitt.

 

Et dikt – om snø

Av og til

Sånn som nå

Når jeg sitter stille og tenker på

Mitt liv som farer så sakte av sted

Sånn som sne

Som faller ned.

 

Å,

Når det i livet er hardt og kaldt

Vil jeg dekke det alt

Med lag på lag

Tykk, myk

Snø

Med ‘ø’.

 

Av og til så føler jeg

At snøen dekker hele meg

Jeg står der hvit og kald og fin

I snømannhemmeligheten min.

 

ES2012

 

Legg igjen en kommentar

