Hjem for livet

Dette er avslutningsdiktet i samlingen jeg begynte på da jeg skjønte jeg skulle flytte fra Nordnes i Bergen tilbake til barndomshjemmet på Ganddal. Det ble en samling med litt ujevne dikt. Også avslutningsdiktet er litt ujevnt. Det er ferdig nettopp nå. Om det ikke nettopp ikke er ferdig, og også i fremtiden vil bli redigert og omredigert og pusset om, slik det har blitt hittil. Kanskje kunne jeg fått mer ut av denne samlingen, som egentlig handler om noe ganske betydningsfullt i mitt liv. Og kanskje var det ikke mulig å få mer ut av det enn hva det ble.

Hjem for livet

 

Man blir født inn i livet

og starter en reise

man ikke vet hvor hen

Det er så mye man vil prøve

Mye man skal gjøre

Nå har jeg reist hjem.

 

Og når solen står opp

Og jeg ser på den

Det vil gå veeldig lang tid

før den går ned igjen

For nå har jeg reist hjem.

 

Og om du sitter i paradis og ser

På en fyr som bare smiler mer og mer

Som har til sitt eget paradis funnet frem

Gaupeveien 5.

 

Eivind Salen – Velkommen hjem!

 

Nr. 12

ES2012

Legg igjen en kommentar

