Beethoven

I dag og en mandag i neste måned vil jeg poste dikt skrevet til musikk av Beethoven. Dette diktet er skrevet til strykerkvartett nummer 127, andre sats, fremført av Quartetto Italiano. Denne musikken lar seg selvsagt ikke uttrykke i ord, men den virket så sterkt på meg en lørdag for litt siden at jeg ble nødt til å forsøke. I disse tider med Wimp og Spotify og Youtube er det ingen grunn til å kaste for mye tid bort på diktet mitt, musikken er fritt tilgjengelig, til glede og overveldelse.

Beethoven

Så kom det over meg

Som et slag i magen

Og tonn over hodet

Beethoven, Beethoven

Det er en bue på strengen

Nervestrengen

Og jeg vet ikke lenger

Vet ikke lenger

Det smyger seg toner

I blodomløpet

Til hjertet, og hodet

Og fingre, og tær

Hvisker og kiler

Beethoven er

Beethoven er.

Diksamling Nr 87

ES2012

One thought on “Beethoven

Legg igjen en kommentar

