Huset vårt (Det står et hus på Ganddal)

Dette er dikt nummer 10 i samlingen Fra Nordnes til Ganddal. Denne samlingen er helst skrevet i 2011, det året jeg og min kone flyttet fra Nordnes i Bergen til Ganddal i Sandnes. Det var barndomshjemmet mitt vi kjøpte, så det var ganske spesielt for meg. Enda mer spesielt blir det med det at leiligheten vi flyttet fra var veldig liten, slik at det ble en stor forandring. Dette diktet her, ender opp i en ny versjon hver gang jeg ser på det. Nå er det denne versjonen som postes. Snart er det kanskje en annen.

Huset vårt (Det står et hus på Ganddal)

Det står et hus på Ganddal

og nøkkelen har jeg

Dette vakre huset vårt

var barndommen for meg.

 

Jeg løp omkring i hagen

Jeg lekte på rommet mitt

Når går jeg rundt og tenker på

hvor forandret alt har blitt.

 

Nå er jeg en voksen mann

Alt jeg vet og alt jeg kan

Huset står der

Slik som før

Eller slik som gamle hus nå gjør.

 

Jeg har nøkkel

Låser meg inn

Litt på jakt etter barndommen min

 

Oi

 

Diktet forsvinner for meg

Jeg hadde en rytme her, jeg

Huset, livet

 

Jeg vil så gjerne bo og leve

mister rimet allerede

Jeg vil så gjerne ha det godt

i gode gamle huset vårt.

*

Det står et hus på Ganddal

Der skal jeg og min kone bo

Her har jeg vokst opp og nå

skal vi to finne ro.

 

Jeg ser på henne og smiler

Takk for at du vil bo med meg

I huset hvor jeg vokste opp

Og nå vil bo med deg.

 

Jeg skriver ganske enkelt

Sånn må det bare bli

For nå er det vi

Som begge to skal sammen bo

i livets poesi.

Fra Nordnes til Ganddal, Nr. 10

ES2012

 

Legg igjen en kommentar

