Strofer i Tusmørket, av Sophus Claussen

I dag poster jeg et dikt av Sophus Claussen (1865 – 1931). Det er hentet fra samlingen hans Heroica, som kom ut i 1925. Dette er den siste betydelige samlingen Claussen gir ut.

Strofer i Tusmørket

Skumringsstunder. Lune Aftener. Nattetimer.

Lad os tale, medens alting bliver stille: vi har mer at tale om.

Ræk mig endnu dine Hænder, naar du synes, vi skal tie,

de er hvide, de er milde, deres Tryk en venlig Dom.

Hører du i Nabolaget Port og Døre lukkes i?

Og det graaner saa fortroligt om os, til vi intet ser

uden dig og mig, der svulmer som en dobbelt Melodi,

vakt til Liv, mens Aftenfreden gør dig stum ved dit Klaver.

 

Skal vi vandre ned i Haven til det gode tyste Bord

midt paa Plænen under Asken, hvor i Skjul saa mange Gange

jeg har siddet lunt og lyttet til den sommervarme Jord,

munter med min slukte Pibe, medens Mulmet rundt om gror,

og du skimted næppe Bordet, naar du bragte mig mit Glas,

som jeg tømte under Træet, øm og frydefuld tilpas.

 

Skumringsstunder, lune Aftener, Nattetimer.

Har du set, at det nye Skud paa Rosen, det har skudt igen i Dag —?

Stryg en Tændstik og se efter — — Se, vor Have er beredt,

selv i Mørke har vi Roser, selv i Tavshed Velbehag.

Fra Heroica, 1925

Kommentar til diktet

Diktet er skrevet i et vanskelig meter. Kanskje vil jeg få tid til å gå inn i det senere. Det har jeg ikke nå. Hva jeg vil fremheve, er de lange, rolige linjer i diktet. Det er som selve natteroen senker seg. Det blir mørkere der de to sitter. Etterhvert blir det så mørkt at de knapt ser hverandre. Siden de heller ikke snakker sammen, kan det nesten være tvil om den andre er der i det hele tatt, som om skillet mellom dem viskes ut. En fyrstikk kan lyse opp for et øyeblikk, og vise at alt er der. Rosene ligger der skjult i mørket, velbehaget skjult i tausheten.

 

Legg igjen en kommentar

