Huset vårt

Det er vanskelig å skrive dikt. Ikke alle blir like vellykkede. Noen blir ikke vellykkede i det hele tatt, mens noen blir det nesten, slik at det ergrer en at en ikke får det helt ferdig, skikkelig. Dette diktet om Huset vårt havner nok helst i den første kategorien. Det er forsøkt skrevet for å være med i samlingen Fra Nordnes til Ganddal, som jeg poster fredager dette året. Det fikk ikke plass der, og jeg måtte også streve litt for å gjøre det noenlunde respektabelt å plassere i diktsamlingen, jeg poster mandager, stedet for rusk og rask. Tanken jeg vil ha frem, er imidlertid ren og ekte.

Huset vårt

 

Det står et lite grønnmalt hus i Gaupeveien 5

Hvor jeg har flyttet ut og inn

igjen og igjen og igjen.

 

Det har hatt så mange farger dette kjære huset vårt

Brunt og fjell og blått og sånt

er minner vi har fått.

 

Jeg husker et lite barn

Dette lille barn var jeg

Og huset vårt i Gaupeveien var barndommen for meg.

 

Så enkelt kan det sies

Og så mye får det frem

Det gode, gamle huset – på ny er det vårt hjem.

 

Nr. 85 (for fra Nordnes til Ganddal)

ES2011-12

Block Wathne, Hus

Legg igjen en kommentar

