Min kones rygg

Dette diktet er direkte inspirert av Thirteen ways of looking at a blackbird, av Wallace Stevens. Der er en linje jeg alltid har likt kjempegodt, siden den gang jeg jobbet i Studentradioen i Bergen, og fikk med meg diktboken Jan Erik Vold hadde skrevet om noen norske og utenlandske, moderne diktere, deriblant Wallace Stevens, deriblant dette diktet, fremhevet nettopp denne linjen jeg siden har likt. Det handler om enorme fjell i horisonten, men det eneste som beveger seg, er svarttrostens øye. Jeg har benyttet samme teknikk til å skrive et inderlig kjærlighetsdikt til min kone som fortjener det.

Min kones rygg

Praktfulle landskap, spektakulære bygg –

Det vakreste i verden er min kones rygg.

Nr. 27

Legg igjen en kommentar

