Mer om smerter

De fleste diktene i 2008 skrev jeg etter at far døde. Det er klart, ord kan ikke hamle opp mot noe slikt. Det fyller hele kroppen. Du får det ikke ut, og har heller ikke noe særlig ønske om å få det ut. Det er det eneste du tenker på, det tar hele plassen i følelseslivet. Likevel må du bearbeide det på et vis. Jeg har da altså disse diktene jeg skriver. Det er dikt dømt til å mislykkes. De vil aldri uttrykke styrken i følelsene, de vil aldri dekkende sette ord på det du føler. Så jeg skrev disse diktene rett frem. Her er det de rene ordene. Det skal se ut som diktene ikke lykkes. De skal vise at behovet for å uttrykke seg og forstå det som skjer ikke blir dekket. De skal være såre og nakne. Mer om smerter heter dette.

Mer om smerter

Jeg skulle gjerne snakket med far

om smertene jeg har

når han døde

og sagt hvor vonde de var.

Ja, jeg snubler litt i diktet

og snubler litt i livet

det er liksom ikke orden på noen ting.

Ord er svake

Tingene sterke

De kommer uten å la seg stanse

skyller inn over deg

og etterlater ingen ord

til forsvar

Jeg vet ikke hva som skjer med meg

eller dette diktet

om det er dikt

om det er jeg

ingenting er

som det er

eller var.

 

Jeg skulle snakket med far

Jeg skulle snakket med far

om smertene mine

om at han ikke var i live

om det

om det

at jeg ikke hadde ham

å snakke om det med.

Dikt 6

ES,2008

Legg igjen en kommentar

