Gamle dikt: Jeg er en fyrstikk, lik alle andre

Juni 1994 var unge Salen endelig ferdig med militærtjenesten sin. Nå skal han ta fatt på sommerferie før det venter studier som ennå står fjernt for ham. Jeg er han og kjenner ham, og har tilgang på alt han har etterlatt seg. Jeg kjenner også til hvordan det gikk, hvordan militærtjenesten var og hva han tenkte der, og hva som kom til å hende siden. Og jeg kan si, med ganske god sikkerhet, at det er ikke noe særlig farlig å gi denne karen dynamitt.

Jeg er en fyrstikk, lik alle andre

Liten og svak, det vil jeg forandre

Hører du verden? Det kommer en dag

Tar med meg hetten og tennunderlag

Bryter litt regler, velger litt fritt

Et bål er for lite, gi meg dynamitt.

ES1994

One thought on “Gamle dikt: Jeg er en fyrstikk, lik alle andre

Legg igjen en kommentar

