Det liv jeg forlater

Dette er dikt 5 i den uhøytidelige samlingen: Fra Nordnes til Ganddal.

Det liv jeg forlater

er det beste jeg har hatt.

Alt som betydde så mye

og lite, forlatt

Det var mine første år i arbeid

og mine brennende studieår

Hva jeg aldri kunne utholde

er slukt opp av tiden som går

 

Det var mange venner og kvinner

Mange ting som ble gjort

og sagt

Nå står det igjen som minner

og er tilbakelagt.

 

Jeg skriver det med en rytme

som hadde jeg det i kontroll

Det har jeg altså ikke

Lik et hjerte som dunker i mål

 

Det er livet mitt jeg forlater

Bergens vær og Bergens gater

Bergensere fra hele landet

Jeg ble nesten en av dem

Sa jeg og reiser hjem.

 

17 år på dette stedet

Jeg vil huske dem med glede

De friskeste år jeg har hatt

Så mye – forlatt

 

Kjære Bergen og alle –

Takk!

 

Nr. 5

Legg igjen en kommentar

