Gamle dikt: Om kvelden kommer alltid tankene frem

Tja, det er kanskje å utlevere noe som grenser opp til dagboksnotater, men den unge dikterens egen introduksjon til dette diktet er bedre enn noe jeg selv vil være i stand til å tenke ut i dag.

Min filosofi om å alltid tenke løsning fremfor problem ble forkastet. Troen på egne evner og menneskets vilje ble svekket. Det er forferdelig hvordan bare ørsmå forandringer kan føre til så store forandringer i et humør.

Det er når man er 20 man tør bruke de store ordene. Gjør man det ikke da, er det for sent. Her er diktet jeg skrev, den gang, det skal være inspirert av Femme fatale, i versjon av R.E.M, og det må med som bakgrunnsinformasjon at ordet «vold» jeg bruker er hentet rett ut av et intervju med Michael Stipe, vokalisten i R.E.M, som sa at alle sangene de laget skulle inneholde vold, ekstrem lykke og et par ting til.

Om kvelden kommer alltid tankene frem
Det er ren og skjær vold å titte på dem
Oppi mitt hode, der er du til stede
Hjelpeløst sitter jeg her nede
Jeg kan sende et bilde av meg til mitt hode
Men aldri få levende deg til min klode.

ES,1994

Legg igjen en kommentar

