En video

Etter det optimistisk muntre eplediktet i starten av syklusen følger Lyrikk08 opp med et mer diffust. Det innleder kvinnemotivet, som også i det virkelige livet ble veldig diffust dette året.

Man skal være forsiktig med å analysere egne dikt, ganske enkelt skal man ikke gjøre det, så jeg gjør det likevel. Det er så enkelt og greit. Jeg ser for meg en gammel VHS-video, der bildet alltid er litt kornet, og på 80-tallet liksom alltid var litt rødlig. Her blir det også en 80-talls kafe, slik som ble brukt i mange, mange musikkvideoer den gangen. Rødlige, alle i hop.

Der sitter det lyriske jeg og venter. På en video – som i et dikt – blir alltid ventingen noe opphøyet, man venter, man lengter. Man kommer i det som var så lett å lage parodi på på 90-tallet. Så kommer den han venter på, en hun, en kvinne, men hun ser ikke ut til å være oppmerksom på at hun er ventet på. Det ser man tydelig av videoen.

En video

På en video går jeg

inn på en kafe

og setter meg ned

Venter på noen

som alle kan se.

Så kommer hun

går like forbi

dere ser jeg har noe jeg prøver å si

det er et eller annet som skjer, tydelig

men hva, er det ingen som vet, helt, fordi,

hun går ut

og jeg blir igjen

på videoen kommer det tydelig frem.

Dikt 2

Legg igjen en kommentar

