Fra betong til gress

I fjor flyttet jeg fra Nordnes i Bergen til Ganddal i Sandnes. Jeg flyttet fra en kunstig, nyoppusset, flashy leilighet i en gammel arbeiderblokk i ekte betong til mitt gamle barndomshjem, forsiktig pusset på, men alltid med sjelen bevart. Jeg har terrasse og hage der jeg før hadde parkeringsplass, her er vann og fjell og terreng, der var Bergen sentrum. Det var en begivenhetsrik og betydningsfull flytting, og den var ledsaget av diktskriving som vil bli postet fredager dette året. Første diktet ut er: Fra betong til gress.

Fra betong til gress

I åtte år har jeg bodd i en blokk
satt opp som en kloss
for oss som skal bo der
nå er det nok
Jeg reiser hjem
til hage og trær
og blomster og gress
og himmelen vid
Du deilige tid!
Farvel til by og betong!
Bergen – so long!
Nå reiser jeg
til deg du hei!
Og Ganddal og Jæren
og gleden og meg.

Dikt 1, Fra Nordnes til Ganddal

ES2011,

Legg igjen en kommentar

