Et eple

Startdiktene på en årssyklus skal alltid være spenstige og sette i gang. Et epledikt er bedre enn noe. Her, i 2012 har jeg kone og hus og håp om familieforøkning, den gang, i 2008, går jeg inn i et av mine tyngste år. Det var det året min far døde. Eplediktet setter det i gang. Gode, nye år!

Et eple

 

Gi meg et eple jeg ikke trenger å spise

som jeg bare kan ha

som alltid er grønt

glinsende grønt

og alltid er klar til å

klar til å

klar til å

jeg trenger det nå

og alt jeg trenger

trenger seg på.

 

Vis meg en vei som jeg kan gå.

Gi meg et eple som jeg kan få.

Og ingenting mer vil jeg tenke på.

 

Eplet er grønt. Jeg starter nå.

 

Dikt 1

Radioaktivt eple nær Tsjernobyl.

Det er et hviterussisk eple, fotografert på en datsja i nærheten av Gomel. Med i historien hører også at dette er i området sørvest i Hviterussland, det som ble hardest rammet ac radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl.

 

Legg igjen en kommentar

