Alfreds arie

I dag, torsdag 27. oktober, skal jeg poste et aldeles spesielt dikt. Det er ikke dikt, det er teksten til en arie. Rundt år 2000 kom komponisten Jan Erik Mikalsen, som den gang var studnet ved Griegakademiet, til meg med ønske om å lage en opera. Han hadde på en måte planen klar, det skulle være en barneopera, og det skulle være slik og slik, men han manglet libretto. Den skulle jeg skrive. Det gjorde jeg, det ble teaterstykket Engelen Rakel, som til og med har vunnet premie i dramakonkurranse. Men det ble aldri satt opp, verken som opera eller som vanlig barneteater, eller på annet sett og vis. Det har vært aktuelt som alt i hop.

Jan Erik undervurderte nok alt arbeidet som ligger i å lage opera, i hvert fall når man samtidig er fulltidsstudent ved et krevende studium, og også har andre ting å gjøre. I tillegg undervurderte han at han var ung og i rivende utvikling. Før han var ferdig, var han kommet langt videre på komponiststudiet sitt, og var lei av den enkle måten å komponere på som han friskt hadde begynt operakomposisjonen med. Så den er ikke mer enn påbegynt, selv å kalle den ufullstendig eller enda verre ufullendt er å ta i. Men det som er skrevet, er skikkelig artig, både av tekst og melodi.

Og i alle operaer med respekt for seg selv skal det være en skikkelig arie. Engelen Rakel handler om søppelmennene Alfred og Enok, som lever ganske lykkelig med å krangle med hverandre og se hvem av dem som samler inn mest søppel. Engelen Rakel kommer inn som en skikkelig Rakelengel, hun snur opp og ned og trillrundt på tilværelsen til de enkle og staute søppelmennene. Alfreds arie kommer før engelen Rakel dukker opp. Alfred har nettopp vunnet søppelkappløpet. Det har en helt herlig melodi for baryton stemme, og den er så grundig orkestrert at det blir rent komisk å høre den enkle seiersteksten gjennom den. Innspillingen er ikke tilgjengelig på nettet. Teksten har heller ikke vært det. Før nå.

Kong Alfreds søppelsang

Hei hurra, vær glad som jeg!

Jeg er søkkrik!

Haha, ha, Enok!

Her er jeg, jeg er rik

Der er du, fortsatt fattig.

Samlende søppelmenn, er vi begge

Hvorfor det, vet ikke, vet ikke,

Alt jeg vet, alt jeg kan, alt jeg er,

Søppelsamlemann.

Endelig kan jeg feire

Endelig kan jeg seire

Synge min, søppelsang, synge! synge!

Hvorfor meg, vet ikke, vet ikke,

tør ikke, kan ikke, tenk ikke, tenk ikke, gråt ikke!

Jeg er rik, sangen glad, opp og fram!

Søppelsamlegamlemann.

Ja, søppelsamling hipp hurra, er bra

Alltid være samleglad, jeg er rik, søppelkonge!

Syng Kong Alfreds Søppelsang!

ES. 2001 (for librettoen, Engelen Rakel)

Legg igjen en kommentar

