Dikt til Figgjoelven

I anledning daglige joggeturer i nærområdet jeg har flyttet til har jeg bestemt meg for å skrive et dikt til et av de vakreste landemerkene i det. Det er den for alle som ikke bor i nærheten anonyme Figgjoelven, den går fra Edlandsvannet i Ålgård til Selestranda hvor den renner ut i havet. For den som har kort kan man fiske laks i den, det har jeg aldri gjort. Jeg har andre gleder, og det er noen av dem jeg har forsøkt å uttrykke i dette helt uhøytidelige diktet.

Dikt til Figgjoelven

Du renner så trygt hver eneste dag

Gjør ikke så mye av deg

Har ingen markedsføring

Har vannføring

Fra Ålgård til Sele

Det går ikke inn i historiebøkene

eller geografibøkene

annet enn for spesielt interesserte

eller lokalt interesserte

eller kun interesserte

I det som er vakkert

fordi det er ekte.

Figgjoelven er hva den ser ut til å være

I timevis kan jeg se den og lære

Så der står jeg på steinen

Og ser den og ser

Og hører den klukke

og fotelle meg mer og mer og mer

Om hvor viktig det er

å stå der og ta den tiden man trenger

for å la budskapet synke inn.

ES2011

Legg igjen en kommentar

